SSL certificaat melding

SSL certificaat melding

Ontvang je een melding van je e-mail programma in de trant van "Serveridentiteit niet gecontroleerd" of "Op de server waarmee u verbonden bent, wordt een beveiligingscertificaat gebruikt  dat niet kan  worden gecontroleerd"? 

De melding die je krijgt komt omdat we het huidige SSL certificaat op onze servers moesten vervangen en dit SSL certificaat op onze naam (alphamega.nl) staat, wat niet overeenkomt met jouw domeinnaam (mail.jouwdomeinnaam is de inkomende mailserver). Het is zeer gebruikelijk dat het SSL certificaat op onze naam staat en in de tijd dat veel mensen nog geen SSL gebruikten voor de e-mail op te halen was dit  ook niet erg. Echter maken steeds meer van onze klanten (heel netjes!) gebruik van SSL voor de mail waardoor er een SSL waarschuwing komt. Als je deze melding krijgt dan heb je het vorige certificaat ook handmatig geaccepteerd, nu moet hetzelfde  gebeuren.

Helaas is het nodig om iedere 2 jaar ons Alphamega SSL certificaat te vernieuwen. Een SSL certificaat heeft in verband met veiligheid altijd maar een bepaalde geldigheidsdatum.
Dit houdt in dat als je gebruik maakt van onze maildienst en bij de inkomende mail (mail.jouwdomeinnaam) SSL hebt aangevinkt, je daar wederom een melding van gaat krijgen. 

In veel mailprogramma's kun je heel makkelijk het nieuwe SSL certificaat wederom accepteren, dit mag ook gewoon ondanks dat het op onze domeinnaam staat. Als dit het geval is zal dit een eenmalige actie zijn (wel komt de melding over 2 jaar wederom).
Apple-apparaten maken het wat lastiger en is het inmiddels zo dat de optie om het certificaat te vertrouwen niet meer (makkelijk) vindbaar is. 
Voorbeeld melding op een iPhone

Na het klikken op Ga door verschijnt hetzelfde scherm namelijk opnieuw, wat de indruk wekt dat doorgaan niet werkt. Door nog een keer op Ga door te klikken, verdwijnt (in sommige gevallen) de melding en kan het account weer twee jaar verder gebruikt worden. Echter merken we dat dit zelden of nooit meer het geval is waardoor de  zeer irritante melding bijna sneller terug komt dan je iets anders in het mailprogramma kunt doen.

De oplossing!

Er zijn 2 mogelijkheden:
  1. Klik in de melding die je krijgt op Details of Certificaat weergeven (Details). Als het goed is krijg je dan de mogelijkheid om het certificaat te vertrouwen (altijd vertrouwen kiezen), of om uitzondering toe te staan. Veelal zal dit op een niet Apple apparaat werken. (Echter omdat een SSL certificaat op onze mailservers maximaal 2 jaar geldig is, zul je dit elke 2 jaar een keer moeten doen.)
  2. Je wijzigt bij de inkomende serverinstellingen bij hostnaam het naar servernaam.alphamega.nl.
servernaam dien je te vervangen door  de server waar je domeinnaam op  staat. Dit kun je zien in in het Mijn Alphamega Dashboard (https://mijn.alphamega.nl/clientarea/) door daar te gaan naar het betreffende pakket en klikken op "Technical Control Panel".
Achter Server staat de link naar het Plesk scherm met daarin de naam van de server. (Bijvoorbeeld: lungo.alphamega.nl)

Op die tweede manier zul je nooit meer een dergelijke foutmelding krijgen. Dit omdat op deze manier het SSL certificaat wel overeenkomt met de domeinnaam waarmee de connectie gemaakt wordt.

    • Related Articles

    • Maximale geldigheid SSL certificaten

      Apple heeft begin van het jaar hierin het voortouw genomen en besloten dat hun Safari-browsers TLS-certificaten die langer geldig zijn dan 13 maanden, niet meer te accepteren. Een SSL-certificaat mag volgens Apple maximaal 398 dagen geldig zijn. ...
    • Hoe kan ik het ontvangen en versturen van email instellen in mijn mailprogramma?

      Natuurlijk kun je ten alle tijden vanaf elk apparaat via een browser gaan naar webmail.jouwdomeinnaam (in plaats van 'jouwdomeinnaam.com' vul je natuurlijk je eigen domeinnaam in) en daar inloggen met je volledige emailadres en emailwachtwoord om je ...
    • Wat moet ik invullen als SMTP server om mail te kunnen versturen

      SMTP instellen voor het versturen van mail op meerdere locaties (mobiel, overal) Gebruik je een laptop of tablet op meerdere locaties of heb je een smartphone waarmee je mail wilt versturen, gebruik dan onze SMTP-server om email te versturen vanaf de ...
    • Hoe kan ik mijn mail ophalen via mijn telefoon?

      Om email via een telefoon binnen te halen en te verzenden moet je eerst de volgende gegevens verzamelen:  - het emailadres van je mailbox (naamvandemailbox@jedomeinnaam.com/nl/be/etc) - het wachtwoord van die mailbox Let op: Het kan per telefoon ...
    • Waar kan ik allemaal mijn mail bekijken?

      Er zijn twee opties om je mail te bekijken. Je kunt online je mail bekijken via webmail of je kunt je mail binnenhalen via een mailprogramma, zoals bijvoorbeeld Outlook of Apple Mail.  De mail kun je in beide programma's eenvoudig instellen ...