Ik wil mijn email laten afhandelen door Google Apps of een andere externe partij, maar wel mijn domeinnaam en hosting bij jullie onderbrengen. Is dat mogelijk?

Ik wil mijn email laten afhandelen door Google Apps of een andere externe partij, maar wel mijn domeinnaam en hosting bij jullie onderbrengen. Is dat mogelijk?

Allereerst; wij vinden het heel fijn dat je je domeinnaam en hosting bij ons wilt laten. Het antwoord op je vraag is; Ja, zowel bij een losse domeinnaam als een domeinnaam gekoppeld aan een hosting-pakket kun je zelf je DNS-instellingen aanpassen. Het is dan ook mogelijk om de website bij ons onder te brengen terwijl je de email laat afhandelen door een externe partij zoals bijvoorbeeld Google Apps of Hosted Exchange.

Welke DNS-wijzigingen je precies moet doorvoeren kun je vinden of opvragen bij de partij die jouw email moet gaan afhandelen.

Om de wijzigingen door te voeren ga je allereerst naar jouw Alphamega dashboard.

Als je bent ingelogd, dan klik je Je via Diensten op het pakket: Parking/Classic/Email/Hosting/TopSite. Vervolgens klik je op het betreffende pakket bij de domeinnaam waar je de instellingen voor wilt aanpassen.

Vervolgens klik je op DNS Management. Klik op Kies om de lijst met aanwezige dns records op te halen. Je kunt nu de instellingen voor je domeinnaam wijzigen.
Onderaan de lijst met reeds bestaande records heb je de mogelijkheid om nieuwe toe te voegen.

Onder andere:
  1. CNAME-records toevoegen / wijzigen (verwijzingen naar een ander (sub-)domein) 
  2. A-records toevoegen / wijzigen (verwijzingen naar een IP-adres) 
  3. MX-records toevoegen / wijzigen waar de mail wordt afgeleverd 
Maar je kunt nagenoeg alle voorkomende DNS-instellingen toevoegen en/of beheren.

Er zijn een aantal dingen waarmee je rekening moet houden als je de email door een andere partij laat regelen en bij ons een hosting-pakket hebt voor je website, ik zal ze hieronder aan je uitleggen.

Als je alle DNS-wijzigingen gedaan hebt en de email bij de externe partij functioneert goed dan is het verstandig om de email functie bij ons in het Alphamega dashboard uit te zetten. Hiermee voorkom je dat, wanneer je bijvoorbeeld in je website een email formulier of script hebt staan, de server zelf de email toch aflevert in de mailbox bij ons op de server in plaats van bij de juiste externe partij. Doordat de server zelf het pakket met de domeinnaam beheert zal deze namelijk niet de DNS servers raadplegen voor de juiste locatie/server, maar de email bij zichzelf afleveren en niet bij de juiste externe partij.

 Volg je het nog? Pfoeh.. het volgende punt :-) 

Je moet er ook rekening mee houden dat, als je de email ergens anders laat afhandelen, wij jou niet meer kunnen helpen met een email probleem. Wij weten dan niet hoe de email instellingen geregeld zijn en wat je afgesproken hebt met de externe partij. Natuurlijk kunnen we je wel adviseren of op weg helpen, maar de externe partij moet jouw vraag definitief beantwoorden, of je probleem verhelpen. 

Na het instellen van je DNS moet je er wel rekening mee houden dat het tot 24 uur kan duren voordat DNS servers wereldwijd de wijziging hebben verwerkt. Het is ook belangrijk te weten dat het wijzigen van de DNS gevolgen voor jouw domeinnaam kan hebben. Een verkeerde instelling kan er namelijk voor zorgen dat jouw website of email niet meer (volledig) werkt. Dat zou natuurlijk heel vervelend zijn.

We raden je dan ook aan om de instellingen alleen door te voeren als je zeker weet dat deze goed zijn. Weet je het niet zeker, dan raden wij je aan om even te bellen of mailen met je systeem-/of netwerkbeheerder. Deze kan je helpen bij het invoeren van deze instellingen.

Mocht je nog vragen hebben, stuur ons dan even een bericht