Er gaat iets mis bij het verhuizen van mijn domeinnaam. Wat nu?

Er gaat iets mis bij het verhuizen van mijn domeinnaam. Wat nu?

De regels voor het verhuizen van domeinnamen kunnen per extensie net even anders zijn, maar in dit artikel vind je een aantal veel voorkomende oorzaken van het mislukken van een verhuizing.

De domeinnaam zit in een afkoelperiode

Het kan zo zijn dat je de domeinnaam wilt verhuizen naar ons binnen 60 dagen nadat het domein voor het eerst is geregistreerd .

Er is een algemene regel ingesteld door de ICANN (overkoepelend orgaan voor registratie van Top Level Domains), die zegt dat je binnen 60 dagen na registratie van je domeinnaam niet mag verhuizen. Het is daarom goed om even aan ons door te geven dat we de verhuizing pas in gang kunnen zetten na de bepaalde datum volgens de 'whois'. 

De domeinnaam is verlopen

Het kan ook zo zijn dat de domeinnaam verlopen (expired) is en dan moet dit domein eerst worden geheractiveerd (dit dient te gebeuren bij de oude provider). Pas dan kan de domeinnaam 45 dagen na heractivering worden verhuisd.

Je kunt de domeinnaam ook laten verlopen en dan 60 dagen (dit is de zgn. grace/redemption period) daarna opnieuw laten registreren. Ook hierbij is het raadzaam om even contact op te nemen met Alphamega.

De domeinnaam heeft status 'Protected'

Sommige domeinnaam-extensies  kunnen de status 'protected' hebben. Dit wordt ook wel 'Registrar Lock' genoemd. Deze status - ter bescherming voor onbedoeld verhuizen - moet eerst worden opgeheven, alvorens de verhuizing in gang kan worden gezet.

Je kunt dit terugvinden in de whois van de domeinnaam. Er staat dan 'status protected' of 'registrar lock' of iets dergelijks bij. Op aanvraag kun je de domeinnaam laten vrijgeven voor een verhuizing. Dit is iets wat de hostingprovider bij wie de domeinnaam geregistreerd is moet uitvoeren voor je. 

Als je domeinnaam bij Alphamega is geregistreerd, dan kun je de status van het registrar lock checken in Mijn Alphamega Dashboard -> Domeinen -> De domeinnaam in kwestie. 

Kun je email ontvangen op het emailadres dat in de Whois aan de domeinnaam is gekoppeld?

Voor de meeste domeinnamen geldt dat je een autorisatiecode nodig hebt om te kunnen verhuizen. Je moet die code aanvragen bij de provider bij wie de domeinnaam geregistreerd staat. Zij sturen dan de autorisatiecode via email naar jou. 

Naast de autorisatiecode wordt er een tweede mail gestuurd waarin je moet bevestigen dat je akkoord gaat met de verhuizing. Dit doe je door op de link te klikken die in dat mailtje staat. Je wordt dan doorgestuurd naar een aparte pagina bij onze domeinaamprovider Real Time Register waar je de autorisatiecode moet invullen om de verhuizing doorgang te laten vinden.

Als het emailadres wat in de Whois bij de domeinnaam staat niet meer in gebruik is, kun je die emails met de verhuiscode  en/of de bevestiging dus niet ontvangen. Als dat het geval is, moet de hostingpartij waar nu je domeinnaam staat dit eerst voor je aanpassen en in de Whois updaten. 

Zorg dat de Whoisgegevens up to date zijn

Je ziet wel dat het echt heel erg belangrijk is dat jouw gegevens in de 'whois' up-to-date zijn. Je kunt je whoisgegevens niet meer nakijken in een online whoischeck, omdat je persoonsgegevens waarschijnlijk geanonimiseerd zijn. Als je je Whoisgegevens wil controleren, dan kun je dat doen in Mijn Alphamega Dashboard.
  1. Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  2. Klik op de knop 'Domeinen'
  3. Klik op de domeinnaam in kwestie
  4. Klik op 'Contact info'
  5. De informatie kun je hier zien, maar (nog) niet updaten. Dat wordt binnenkort bijgemaakt. Tot die tijd kun je wijzigingen aan ons doorgeven via support@alphamega.nl . Dan passen wij het voor je aan.